Miłosz Grabowski
Adres
II piętro, pokój 56A
Przyjęcia interesantów
wtorek - piątek 10:00 - 15:30
Porady telefoniczne
FAX
*Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdniku informuje, że udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną pocztą elektroniczną, tylko wtedy, jeżeli spełnia ona wymogi określone w art. 63 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego /t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm./. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą m. in. poczty elektronicznej. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
Informacje od Konsumenta umożliwią wprowadzenia danych do systemu teleinformatycznego Starostwa Powiatowego.
Do zadań rzecznika konsumentów należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
- Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
- Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r., poz. 395, z późn. zm.).
- Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie ust. 1 pkt 3, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
- Do rzecznika konsumentów stosuje się odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.
Wzory dokumentów do pobrania
Informacja i pomoc dla konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – www.uokik.gov.pl
Federacja Konsumentów – www.federacja-konsumentow.org.pl
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – www.konsumenci.org
Europejskie Centrum Konsumenckie – www.konsument.gov.pl
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie – www.ihlublin.pl
Urząd Komunikacji Elektronicznej – www.uke.gov.pl
Arbiter bankowy – www.zbp.pl
Z dniem 11. 10. 2015 Rzecznik Ubezpieczonych – www.rzu.gov.pl przekształcił się w: Rzecznika Finansowego – www.rf.gov.pl
Spółdzielczy Arbitraż Konsumencki – www.skok.pl
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich – www.rpo.gov.pl
Urząd Regulacji Energetyki – www.ure.gov.pl
Prawa Konsumenta
SZANOWNI KONSUMENCI
W dniu 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta ogłoszona w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 czerwca 2014 r., pod pozycją 827, z późn. zm.
Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego porządku przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumenta, które będą obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Prawakonsumenta.uokik.gov.pl – to adres specjalnej strony internetowej opracowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która przybliża przepisy ustawy o prawach konsumenta. W akcji edukacyjnej bierze udział 14 instytucji, które informują o nowych przepisach.
Z tej strony można pobierać gotowe formularze dotyczące m. in.: obniżenia ceny, zwrotu towaru, odstąpienia od umowy zawartej na odległość, które ułatwią konsumentom korzystanie z ich praw, a przedsiębiorcom – wywiązanie się z obowiązków.
Najważniejsze zasady zawierania umów z konsumentami opisują najnowsze publikacje, które można pobrać ze strony internetowej lub zamówić w wersji drukowanej:
Vademecum konsumenta – publikacja UOKiK,
Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców – publikacja UOKiK,
Jak kupować – poradnik UOKiK,
Zakupy przez internet – poradnik UOKiK.